28 Temmuz 2021 Çarşamba

ALT ÜST-PETER ROBINSON

Kitabın Künyesi
Kitabı Adı: Alt Üst
Orijinal Adı: Bad Boy
Yazarı: Peter Robinson
Çevirmeni: Gözde Soykan
Yayınevi: Martı Yayınları
Sayfa: 544

Her şey bir kadının Büyük Suçlar Şubesi'nde Başkomiser olan Alan Banks'ı görmeye gelmesi ile başlıyor. Banks izinde olduğu için Komiser Annie Cabbot kadınla ilgileniyor. Kadın her ne kadar derdini eski komşusu Banks'a anlatmak istese de en sonunda ağzından baklayı çıkarıyor ve kızı Erin'in odasında bir tabancı bulduğunu söylüyor. Annie olayı gerekli kişilere bildiriyor ve ailenin evine baskın düzenleniyor. Bu baskın ihmalkarlığın birleşmesiyle masum bir adamın ölümüne sebep oluyor.

Öte yandan Erin'in çalıştığı yerdeki evine baskın düzenlenmesi ev arkadaşı Tracy'i (ki bu da Alan'ın kızı oluyor) işkillendiriyor ve Tracy Erin'in erkek arkadaşı Jaff'ın yanında alıyor soluğu. Tabancanın sahibi olan Jaff Tracy ile konuşup televizyonu da izleyince olayları kafasında birleştiriyor ve polis kendini enselemeden kaçmaya karar veriyor. Jaff'a abayı yakmış Tracy ise olayların boyutunu bilmeden onunla birlikte hareket etmeye karar veriyor hatta ona saklanmak için babasının evini bile öneriyor.
Bizlere de bu olaylar silsilesinin nereye bağlanacağını okumak kalıyor.

Alt Üst 25 kitaplık bir serinin 19. kitabı, ülkemizde yazarın iki kitabı yayınlanmış gibi gözüküyor yani serinin bayağı uzağından başlanmış basılmaya, akıbeti ne olur hiç bilmiyorum. Ben kitabı pek sevemedim bunun en büyük sebeplerinden biri her ne kadar kitaplarda farklı konular ele alınsa da ana karakterlerin devamlılıklarını kaçırmanın fazlasıyla eksiklik hissettirmesi. Mesela Banks'ın izin olayı bölük pörçük, kitapta pat diye bahsi geçen geçmiş vakalar var, ilişki ağlarına değinmek bile istemiyorum. Bu eksiklik kitabı algılamanızda sorun yaratmasa da ben bir şeyler kaçırdım hissi veriyor ne yazık ki. İkinci mevzu kitabın bazı yerlerine kopukluk oluşturacak paragraflar serpiştirilmiş mesela Banks gezideyken gezinin başlangıcındaki hisselerini oradan çocukluğundaki hisseleri anlatıyor bu anda öyle bir noktadayız Banks şimdiden mi gezinin başından mı bahsediyor durup düşünmek zorunda kalıyoruz. Üçüncü mesele olayların çıkış noktası biraz daha az tesadüfi olabilirdi, zincirleme olaylar o kadar büyüyor ki olayın başı biraz zayıf kalıyor. Dördüncüsü ve en önemlisi çevirinin çok eksik olması hatta editör elinde geçmeyip son okumasının bile  yapılmamış olması, Martı Yayınları'ndan okuduğum çoğu kitap bu durum yüzünden eksi hanesine bir çizgi daha attırıyor ne yazık ki. Kitabın sevdiğim bir kaç yeri vardı biri akıcı olması diğeri Annie, Banks ve bazı karakterlerin aşırı başarılı çizilmesi. Hatta Annie'in kitabın bütününde aktif olmaması beni çok üzdü, gerçekten kendini sevdiren bir karakterdi.
Son söz Alt Üst  özellikle serinin başlangıcından çok uzak olduğu için ve çeviri olarak eksiklikleri bulunduğu için öneri listeme almadığım eserlerden.

8 yorum:

  1. Başta polisiye falan diye bir heyecanlanmıştım ama madem önermedin tamam o zaman. Bizi bu kitaptan kurtardığın için de teşekkür ederim, ayrıca emeğine sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim, serinin ilk kitapları yayınlanmış olsaydı belki bir şans verin derdim :)

      Sil
  2. Serileri baştan sona okumak benim için önemli. O yüzden pas geçiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen ben de sıralamaya dikkat etmeye çalışırım, Alt Üst arada kaynamış bir eser :)

      Sil
  3. polisiye severim amaaa peki okumaam :) bcp temmuzu yazdım şimdiuuuu :)

    YanıtlaSil
  4. Lise zamanlarımın vazgeçilmezz olayı polisiye kitaplar konu beni aşırı sardı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konu güzel olabilir ama kitap serinin ortasından başlayıp yayınlandığı için pek tavsiye etmem :)

      Sil