11 Aralık 2017 Pazartesi

DOUBLE INDEMNITY-ÇİFTE TAZMİNAT (1944)

Sigorta şirketinde çalışan Walter Neff (Fred MacMurray) araba kaskosunu yeniletmek için bir müşterisinin evine uğrar. Müşterisini evde bulamayan Walter, müşterinin eşi Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck) ile tanışma fırsatı yakalar.
Phyllis ilk andan itibaren Walter'i etkilemeyi başarır ve bu tanışıklığın devam etmesini sağlayacak adımlar atar.

Akabinde Walter'e kocasından habersiz kocasına kaza sigortası yaptırmak istediğini söyler. Walter anında Phyllis'in planını anlar ve buna ortak olmamak adına evden ayrılır. Phyllis ise boş durmaz ve Walter'in peşine düşer. İkilinin çok geçmeden kusursuz bir cinayet planlamaya başlaması hatta Walter'in sırf çifte tazminat alabilmek için olayın trende geçmesini sağlamaya çalışması kaçınılmaz olur.
Bütün plandaki en önemli sorun sigorta şirketinde çalışan ve kimin şirketi kandırmaya çalıştığını anlayan Barton Keyes'in (Edward G. Robinson) Bay Dietrichson'in kazası ardındaki gerçeği anlama ihtimalidir.
Bakalım ikilinin kusursuz planı sigorta şirketini kandırmaya yetecek mi?
IMDb Top 250 Maratonu için izlediğim ilk film Çifte Tazminat'tı ayrıca bu filmin katılımcılar tarafından en çok tercih edilen filmlerden biri olduğunu söyleyebilirim. Ben aylar önce bu filmi aşırı öven bir arkadaşım sayesinde listeme almıştım Çifte Tazminat'ı.
Filmi aşırı beğenmedim ısrarla izleyin demem ama kesinlikle güzel filmdi. 2 şey beni rahatsız etmese çok daha güzel olabilirdi. İlki filmin sonunun girişten verilmesi ne yazık ki ben sonun alenen belli edilmesini sevmiyorum.
Diğeri ise kusursuz cinayet planının sadece o şartlara göre mükemmel olması sonuçta IMDb listesinde ilk 100'de olan bir film için daha evrensel bir şeyler bekliyordum.
Yukarıdaki noktalar dışında filmin bazı noktalarının çok ince düşünülmüş olmasına bayıldım özellikle Keyes'in işkillenme nedeni on numara. Cinayet planı gerçekten etraflıca düşünülmüş, diyaloglar genelde zekice yazılmış. Gerilimli sahneler ile izleyiciyi uyanık tutmayı başarmışlar.
Son söz Double Indemnity ısrarcı olmasam da izleyebileceğinizi önerdiğim IMDb'den 8.3 puan almış hoş bir kara film.  

16 yorum:

  1. Iyımıs dıyebıldım. Tesekkur ederız

    YanıtlaSil
  2. Sanırım eski polisiyeler günümüz teknolojisinde biraz yavan kalıyorlar. Geçen senelerde Komiser Kolombo 'yu izlemiştim, adamcağız sigara izmaritine bakıp ruj izi bulmaktayken benim aklıma o izmaritten içen kişinin DNA sı alınsa, şıp diye katil çıkar demekteydim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet teknoloji eski cinayet filmlerinin evrenselliğini bayağı azalttı lakin bazı klasikler hala güzelliğini korumakta.

      Sil
  3. Güzele benziyor, bakmalıyım :)

    YanıtlaSil
  4. kara film sevdiğim için izlemiştiim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben kara filmlere o kadar düşkün değilim maraton için izledim :)

      Sil
  5. Sen de benim gibi eski filmleri seviyorsun.
    Üzerinden yıllar geçse de keyifle izlenen örneklere rastlamak çok güzel oluyor.
    Bu da film tarihinin klasiklerinden biri

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eski filmleri pek tercih etmiyorum tabi çok sevdiğim yönetmenin filmlerinden biri değilse, bu filmi maraton için izledim :)

      Sil
  6. Yaa sana çok güzel bir yorum girmiştim ama net gidince gönderilmedi :-(

    Ana fikir şuydu: Biz filmleri 2017'de izleyince çok etkilenmiyoruz ama bu film döneminde başyapıt kabul edilmiş. Mesela klasik sahnelerden markette alışveriş yaparken konuşma, plan yapma ilk bu filmde çekilmiş.

    Benim de maratondan izlediğim ilk film bu ama ben yorumlarını toplu olarak yazacağım sanırım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Market sahnesini ben de duydum, dediğin mevzuya genel olarak katılıyorum ama bazı eski filmler şimdi bile fazlasıyla etkileyici olabiliyor es geçmemek lazım. Maraton filmlerinin yorumlarını merak ediyorum :)

      Sil
  7. Bazı filmler değerini hiç kaybetmiyor. Sıkılmadan izlediğim eski filmlerden biriydi Çifte Tazminat. 1940'lı yılların sigortacılık mesleğine bakış atma şansı yakalamak ayrıca güzeldi...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sigortacılık mesleğine bakış atmak gerçekten güzeldi mesela ben ilk kez çifte tazminat olayını bu filmde duydum :)

      Sil
  8. bu tarz filmlerde özellikle insanları izlemekten çok hoşlanırım, her dönemde farklı modelde insanlar oluyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her film çekildiği dönemi yansıtıyor az çok :)

      Sil