13 Kasım 2022 Pazar

YÜREK BURGUSU-HENRY JAMES (BCP EKİM AYI)

Kitap Künyesi
Adı: Yürek Burgusu 
Orijinal Adı: The Turn of The Screw
Yazarı: Henry James
Çevirmen: Necla Aytür
Yayınevi: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınlar
Sayfa: 165


Çiçeği burnunda  bir mürebbiye anne ve babası vefat etmiş iki kardeşe öğretmenlik yapmak için Bly Malikânesinde işe başladığında ürpertici olayların göbeğine adım attığından habersizdir. 
Çok iyi anlaşacağı aşikar olan malikanenin kahyası Bayan Grose ile tanışınca ve kardeşlerden küçük olanı Flora'nın dünya tatlısı bir kız olduğunu görünce içindeki küçük çekincelerden yok olur mürebbiyemiz kısa bir süre de iç huzura erişir. Ta ki yatılı okulda okuyan büyük kardeş Miles'in okuldan atıldığını bildiren mektubu okuyana kadar. Mürebbiyenin içi içini yer zira kendini işe kişiyle -çocukların amcası- yaptığı anlaşma gereği onu asla rahatsız etmeyecektir ve çocukla tanışıp onun da çok tatlı olduğunu görünce hiçbir konuda hiçbir şey yapmamaya karar verir. 
Günlerin böyle huzurlu geçmeyeceği aşikardır, ana karakterimiz evde yabancı birinin varlığını gördüğünde ve durum tekrarladığında evin eski çalışanlarının hayaletlerinin kardeşlere musallat olduğunu düşünür ve kardeşleri  korumak için elinden geleni yapmaya karar verir. 
Bizlere de Bly Malikanesinin gizemini okumak kalır. 

Blogları Canlandırmaya Cadılar Bayramı'nı da düşünerek seçtiğimiz Gotik-Zombi teması ile devam ediyoruz. Aslında bu ay zombi dizisi ya da filmi izleyecektim ama ne yazık ki denk gelmedi. Ben de başka okuma gruplarında seçilen sıkça seçilen  ama bir türlü okuyamadığım kült unvanını almış Yürek Burgusu'nu okumaya karar verdim. Yıllar önce yazardan Ormandaki Yaratık kitabını okumuş ve ne yazık ki sevmemiştim, bu kitabı okurken de çekincelerim vardı  doğal olarak. Ne yazık ki tahmin ettiğim gibi Yürek Burgusu da beklentimi karşılayan bir eser olamadı. Kısa bir kitap olsa da zamana yayarak okumak zorunda kalmam da kitap ile bağımı zayıflatsa dahi en önemli sorun sadece mürebbiyenin gözünden okuduğumuz bu hayalet hikayesinde sıkça mürebbiyenin kendi kendine kurmalarına, iç bayıcı düşüncelerine maruz kalmamız. Bunlar yetmezmiş gibi üstü kapalı konuşmalar, küçük şeylerden yeni bir dünya savaşı çıkaracak anlamlar çıkarmalar okuma keyfimi kaçıran detaylardan oldu. Ayrıca bir hayalet hikayesi de olsa korkutmaktan çok okuyanı yer yer geren bir eserdi. Sonunun ise az buçuk belirsiz olması tuz biber oldu diyebilirim, özellikle yıllar sonra bile insanları ikiye bölen düşüncelere sevk eden kurgunun -yazarın bile insanların bu kadar ikiye bölüneceğini düşünerek yazdığını sanmıyorum bu kitabı da neyse- başarısız olduğunu söyleyemem ama ben genelde netliği severim o yüzden benim için eksik bir kısımdı. 
Son söz Yürek Burgusu belki pek çok okura hitap eden, kült sayılan bir eser ama yazarla yıldızlarımı barıştıran bir eser olamadı.

19 yorum:

  1. Kitabı hiç duymamıştım, konusu değişikmiş ama eleştirilerinden sonra okuma isteği uyanmadı. Karakterin sürekli kendi kafasında bir şeyler kurduğu ve kendini buna kaptırdığı eserleri pek sevemiyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kitapta karakter hep kendi kafasından kuruyor hiç ilişme o zaman :)

      Sil
  2. Yazardan henüz hiç kitap okumadım ama konusu ilgi çekici. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dönemine göre konusu ilgi çekici ama ben kitabı pek sevemedim :(

      Sil
  3. Konusuna bayıldım bu kitap ne kadan da güsselmiş😍listeme ekledim👏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konusu ilgi çekici ama alttaki yorumunda da yazdığın gibi pek beğenmedim ne yazık ki :(

      Sil
  4. He bide beğenseymişsib daha isavet olurmuş🤭napalım nasip😂

    YanıtlaSil
  5. Bu kitap Austenzede'nin kitap kulübünün seçtiği kitaplardan biri. Önümüzdeki aylarda okuyacağız, tam olarak ne zaman olduğunu hatırlamıyorum. Bu kategoriye uygunsa ben de BCP için bunu yazayım. Bu ay yazacak bir şey bulamadım çünkü.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gotik kategorisine uygun, okuduktan sonra yorumunu bekliyorum :)

      Sil
  6. henry james evet bunu okudum daaa evet ama güvercinin kanatları, washington meydanı ve bir kadının portresi var süfer klasikleri, filmilerini izle hattaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aklıma yazayım filmleri, denk geldiğimde izlerim :)

      Sil
  7. Çok iyi analiz olmuş ellerine sağlık: Zombi yerine bu tarz bir roanı tercih etmen de iyi olmuş zira zombi konusunu sevmeyen çok fazla kişi olduğunu öğrendi ben bu ay :3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında nadir de olsa sevmediğimiz türlere şans vermek lazım belki kaliteli bir yapımı kaçırıyoruzdur :)

      Sil
  8. Henry James'in ismini en çok duyduğum kitabı olabilir Yürek Burgusu. Daha önce yazarın Kısa Romanlar, Uzun Öyküler kitabını okumuştum. Ama nasıl denir? Yazarla yıldızlarımı barıştıran bir eser olmadı :D Tam olarak bu. Zaten düşünmüyordum ama bir kere daha düşünmüyorum şimdi Yürek Burgusu'nu okumayı :'))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de yazarla yıldızım barışmadı ne yazık ki :(

      Sil
  9. Şu an muallakta kaldım. Henry James kitaplarını okudum mu hatırlamıyorum ama yorumlarına bakacak olursam ertelene bilir gibi geldii

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet elinde yazarın kitabı yoksa başka zaman okuyabilirsin :)

      Sil
  10. Üzüldüm biraz, tam da listeme ekleyecektim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yine de başka yorumlara bakıp öyle bir karar verin diyelim :)

      Sil