30 Mayıs 2017 Salı

KUSURSUZ EVCİL-KATE JARVIK BIRCH

Kitabın Künyesi
Kitabı Adı: Kusursuz Evcil
Orijinal Adı: Perfected
Yazarı: Kate Jarvik Birch 
Çevirmeni: Özden Umut Akbaş
Yayınevi: Misis Kitap
Sayfa: 293

 12 yaşından 16 yaşına kadar Greenwich'de Bayan Gellner önderliğinde kusursuz olmak için eğitim gören yirmi kız en sonunda ilk sahiplerine satılır. Genetiği değiştirilmiş Sekiz Numaralı Evcil evcil yasasının çıkması uğruna bolca emek harcayan milletvekili John Kimball tarafından satın alınır. Sekiz Numara bu süreçte milletvekilinin eşi Elisa'nın evcil alımına bir hayli karşı çıktığını anlar ayrıca  yeni sahiplerinin evinin muazzamlığı karşısında küçük çaplı bir şok yaşar sonrasında ise ailenin geri kalanı ile tanışır. 10 yaşında tatlı Ruby ve babasının izinden gitmemek için direnen yakışıklı Penn...


Üzerindeki elbisesi dışında hiçbir şey olmayan Sekiz Numara'nın ismini de sahipleri verir. Penn'in önerisi ileSekiz Numara'nın artık adı Ella olur. Ella eğitildiği ortamdan böyle şaşaalı bir ortama gelmeyi yavaş yavaş özümserken kendisinden önce başka bir evcilin olduğunu ve onun iade edildiğini duymasıyla kafasının karışmasına da mani olamaz. Ayrıca satın alınma amaçlarından birininde  önceki evcilin gidişiyle sarsılan Ruby'i mutlu etmek olduğunu öğrenir.
Günler akarken ateş bacayı sarmaya başlar ve Ella adım adım olmaması gerektiğini bildiği halde Penn'e aşık olur.
Bizlere de sahiplerini mutlu etmek için yetiştirilen bir evcilin kendi mutluluğu söz konusunda düştüğü ikilemleri okuyup, Ella'nın akıbetini öğrenmek kalır.

Kusursuz Evcil bazı noktalarını sevdiğim bazı noktalarını eksik bulduğum bir kitap oldu.
İlk olarak iki yere değineyim. İlki kurgunun geneli düşünüldüğünde çok kasvetli, karanlık bir kitap beklerken daha aydınlık bir kitapla karşılaştım. Kesinlikle ağır bir distopya olabilecek bir kitaptı Kusursuz Evcil ama biraz hafifleştirmeler yapılmış.
Bir de bazı şeyler fazla soru işaretli kalmış (kitabın sonu hakkında değil de genel olaylar hakkında söylüyorum) ki bu duruma devam kitabını okumadan fazla değinmek istemiyorum.
İki yer dışında genel olarak sevdim. Beğendiğim yerleri dıştan başlayarak yazayım.
Kapak şahane olmuş. Şık, sade ve en önemlisi anlamlı.
Çeviri neredeyse kusursuz. Anlatım bozukluğuna ve yazım yanlışına hiç rastlamadığımı da ekleyeyim.
Anlatım fazlasıyla akıcı, rahat okunabilen bir kitap. Ben yoğun zamanlardan ötürü ağır okusam da ortalama bir okuyucu iki güne kalmaz bitirir.
Kitaptaki ince detaylar çok hoş. Mesela evcillerin okuma bilmemesi çok iyi düşünülmüş çünkü kusursuzca itaat edebilmeleri için okuma bilmemeleri şart. Ruby ile olan kelebek sahnesi çok anlamlıydı. Şeker olayı da iyi yakalanmış. Ella'nın bir yolculuk sonrası toplumun sosyoekonomik düzeyin aynı toprak üzerinde bu kadar değişmesini anlamlandırmaya çalıştığı anı sevdim.
Yazarın  müzik sevdalısı iki karakteri çok iyi yansıttığını düşünüyorum onu da ekleyeyim.
Tempoyu bir anda yükselten sağlam bir olay var yazar keşke bu olaylardan biraz daha ekleseydi kitaba.

Toparlarsam Kusursuz Evcil ince düşünülmüş yerleri ile takdirimi kazanan, kurgunun biraz daha kasvetli olmasının yerinde olacağını düşündüğüm, distopya türü ile tanışmak isteyen okurlar için önerilebilecek bir kitap.



9 yorum:

  1. Gelecekte bu tür örnekler görecek miyiz acaba? ilginç bir konuymuş

    YanıtlaSil
  2. konudan hiç hoşlanmadım sonuçta bir beyaz dizi kıvamına çevirdikleri ama çok kötü ortamı olan bir konu :-((

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Distopya olduğu için karanlık ortamı olması normal ama hoşlanmamanıza bir şey diyemem zevk meselesi tabi :)

      Sil