20 Haziran 2014 Cuma

TEHLİKELİ DİYARDAN ÖYKÜLER-J.R.R. TOLKIEN

Kitap Künyesi
Adı:Tehlikeli Diyardan Öyküler
Yazarı:J.R.R. Tolkien
Yayınevi:İthaki Yayınları
Sayfa:223

Bugüne kadar okumadığım ve amma ayıp etmişsin denilebilen yazarlar listesinden başlarındadır Tolkien. Tolkien okumaya karar verdim vermesine ama eserlerin okuma sırasından onlarca farklı yorum gördüm. Haliyle kafam bayağı karıştı. Kimileri önce Yüzüklerin Efendisi serisi kimileri Hobbit kimileri Silmarillion ilk okunmalı diyor. Bu kitabın bağlantısız olduğunu okuyunca bir yerde bu eserle başlamaya karar kıldım. İyi mi ettim kötü mü ettim umarım bütün kitaplarını okuduğumda anlayacağım. (Bu arada hangi Tolkien'in hangi eseriyle devam etmemin daha iyi olacağına ilişkin tavsiyelerinizi esirgemeyin benden!)


Kitap 4 bağımsız hikayeyi barındırıyor.
İlki Ham'lı Çiftçi Giles. Çiftimiz tarlasını basan devi şans eseri kasabadan yollayınca şanı alıp yürüyor. Öyle ki  bir ejderhanın varlığından önden onu gönderiyorlar. Şans tekrar ondan yana oluyor. Ejderhayı büyük bir hazine getirmesi karşılığında  serbest bırakıyor. Bu dedikodu büyüye büyüye kralın kulağına gidiyor. Hazineden nasiplenmeye kralı ve çiftçiyi bambaşka olaylar bekliyor.
Tom Bombadil'in Maceraları ikinci hikaye gerçi hikaye demek ne kadar doğru olur bilmem 16 parçadan oluşan şiirlerdir. Yukarıda bağlantısız kitap dedim ama bu Tom Bombadil Yüzüklerin Efendisi'nde var olan bir karaktermiş. Bu şiir Yüzüklerin Efendisi ile bağlantılı olmaktan öte  Tom Bambadil adlı karaktere ışık tutan bir eser olmuş.
Yaprak Çizen Niggle bir Peri masalı derlemesiymiş Niggle bir ağaç resmini çizmeye çalışan bir ressam ama hikayede sürekli bir yere yolculuk yapması gerektiğinden bahsediliyor. Bu yüzden tek amacı bu yolculuktan önce resmini bitirmek. Ama gelişen olaylar onu farklı noktalara getiriyor.
Büyük Wootton Demircisi son hikaye.24 yılda bir 24 çocuk seçip onlara özel yapılan bir pasta hayal edin. O yıl pastaya karışan büyülü bir yıldız ve onu yutan çocuğun hikayesini anlatıyor son hikaye.

Kitap hakkında yorumuma geçersek özellikle biz yetişkinlerin böyle güzel bir masal dünyası adım atmamızı sağlayan 3 şahane öyküyü bize sunduğu için Tolkien'e teşekkür etmeliyiz. Tom Bombadil maceraları ise Yüzüklerin Efendisi'ni okuyanlar için çok şey ifade ediyor orası kesin.
Tabi ki Tolkien ile bu kadar geç tanıştığım için üzgünken bu hikayelerle masal dünyasında kaybolmanın sevincini aynı anda yaşadım.Kısacası henüz yazarla tanışmayanlara ya da bu kitabını okumamış hayranlarına öneririm.

2 yorum:

  1. ben de hobbit'i okumuştum,yazı tarzı çok güzel...hem çok akıcı hem çok espirili.fantastik bir kitapta aranan her şey :)

    YanıtlaSil