26 Nisan 2021 Pazartesi

SHADOW AND BONE 1. SEZON 1. BÖLÜM -GÖLGE VE KEMİK 1. SEZON 1. BÖLÜM

 Dünyayı ortadan ikiye bölen, içinden geçmeye çalışanları yutan Karanlıklar Diyarı ve bu distopik dünyanın ortasında kalan sıradan gibi görünen ama  sıradan olmayan bir kızın hikayesi Shadow and Bone.  

Alina Starkov (Jessie Mei Li) yetimhanede büyümüş genç bir haritacıdır (kartograf), birlikte büyüdüğü en yakın dostu Malyen Oretsev (Archie Renaux) ise başarılı bir izcidir. 

Alina ve Malyen Doğu Ravka'da yaşayıp, orduda çalışmaktadır ve ikisi birlikte güneye gideceklerdir. Birlikte sefere gidecek olan ikilinin keyfine ortam şartları göre diyecek yoktur.
Ta ki Malyen Karanlıklar Diyarı'ndan geçmesi gereken bir göreve atanana kadar. 
Ailelerini Karanlık Diyarı yüzünden kaybeden ikili Malyen'in sonunun parlak olmadığını bilmektedir. 

Doğu Ravka'yı bir köşede bırakıp Kerch Adasına geçelim, Kaz Brekker (Freddy Carter) ve ekibi ucu Alina Starkov'a bağlanacak bir yolculuğa adım atmak üzerelerdir. 

Alina dostunu yalnız bırakmamak için bir plan yapar ve planı sayesinden o da gemiye binmeyi başarır.

 Gemi Karanlıklar Diyarı'nı geçerken aksilikler peşlerini bırakmaz ve gemidekiler Volcra denen yaratıkların saldırısına uğrar. İşte gemide yaşanan bu olaylar Alina'nın sonu değil sıradan olmayan hayatının başlangıcı olacaktır. 

Leigh Bardugo'nun Gölge ve Kemik kitabıyla başlayan Grisha -Grishaverse diye de geçiyor ekleyeyim- üçlemesi ve yan serisi Kargalar Meclisi'nin harmanladığını dizinin ilk bölümünü izledim. Teee 2013 yılında Gölge ve Kemik kitabını okuyup, yorumlamıştım. İnceleme için buraya tıklayabilirsiniz.  Açıkçası o zamanlar ilk kitabı sevmiştim ve seriye devam etmeyi düşünüyordum ama inanır mısınız bilmem bir türlü kitapları alıp okuyamadım. Zaten yan seri Kargalar Meclisi falan çıkınca iyice askıya aldım. Özetle bir türlü seriyi tamamlayamadım. Gene de dizisini izlemekten alıkoymadım kendimi. 

İlk olarak kitabı okuyalı yıllar olduğu için hafızamda bazı şeyler silikleşmişti, tabi önemli bazı yerler hala aklımda. İncelemeyi yazmadan önce kitabın blog yorumlarına göz gezdirdim, bayağı bir blogger arkadaşımız özellikle ilk kitabı yorumlamış. Yorumlarda dikkat ettiğim şey Alina'nın pek sevilmeyişi oldu, halbuki ben sevmişim. Şimdi kitabı okusam belki değişen kişiliğim karaktere negatif hisler beslememe neden olur, bilemiyorum. Zira yorumcuların Alina'yı neden sevmediğini az çok anladım ve biraz da hak verdim, ben kendisini muhtemelen dışlandığı için sevmiştim ki daha ilk bölümde melez olduğu için yemek sırasının sonuna yollanınca Alina için etkilenmemem mümkün olmadı. Bakalım dizide neler hissedeceğim. Kitap yorumuma göre Malyen fiziksel olarak uymamış sanki, Alina'ı pek hatırlamıyorum ama aşırı güzel ve çarpıcı birini seçmemeleri isabet olmuş. Karanlıklar Efendisi'ni (Ben Barnes) bu bölümde görmedik umarım karizmasıyla herkesi etkileyen karakteri başarılı canlandırmıştır Ben Barnes.

 Kerch Adası'ndaki karakterler bana çok yabancı geldi, meğersem Kargalar Meclisi ile birleştirilmiş dizi.  Brekker değil de ekibindeki Inej Ghafa (Amita Suman) ve Jesper Fahey (Kit Young) karakterlerini bayağı sevdim, az göründüler ama Malyen ve Alina'dan daha ilgi çekiciydiler. Sanıyorum onların da Karanlıklar Diyarı yolculuğunu izleyeceğiz ve açıkçası merakla bekliyorum. 

Karanlıklar Diyarı bayağı güzel yansıtılmıştı, içinde kaybolunan kocaman bir karanlık, kasvetli atmosfer ve yutulan gemilerin kalıntıları... Bu kısmı bayağı başarılı buldum. 

Kurgu ise bence az biraz eksikti, şöyle diyeyim kitabı okumayan Grisha alemini bilmeyen biri için ilk bölüm satır aralarına gizlenen detayları anlamak ve sindirmek dışında fazlasıyla gizemli ve çok karakterli gelebilir. Karakterler neyse de en azından ilk bölümde bir kaç bilgi verebilirlerdi. Kitapta da okudukça aşina olduğumuz bir alem vardı, dizide de bazı kısımları bölümlere yaymışlar gibi duruyor. Bu yüzden kitabı okumadıysanız ilk bölümden sonra izlemek istemezseniz bir kaç bölüm şans verin bence. 

Son söz bir Netflix uyarlaması olan Shadow and Bane ilk bölümle hakkında net konuşulacaklar kategorisine girmiyor ne yazık ki, lakin özellikle Kargalar Meclisi kısmını izledikçe ve Karanlıklar Efendisini tanıdıkça dizi hakkındaki görüşlerimin daha olumluya evrileceğini düşünüyorum.

6 yorum:

  1. Ben kitapları okumadan diziyi izlemeye başladım. Alina nın amaçsız tavırları hoşuma gitmedi. Bir de dizide çok fazla bölünmüşlük var. Dört farklı macerayı bir arada anlatmaya çalışmışlar. Mal, Anila, Bekler ve kaçırılan Grisha (adını hatırlamadım). Bu biraz yorucuydu. Ama oluşturulan evreni sevdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bütün kitapları okumuş olsak, diziye hakim olabilirdik. Biraz yorucu olmasının sebebi bu, Grisha evreni gerçekten başarılı bir evren :) Alina pek sevilen bir karakter değilmiş zaten :)

      Sil
  2. Kitaplarını okumayı planladığım için şimdilik diziyi izlemeyeceğim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaplar benim de aklımda, ben yıllar önce ilk kitabı okuduğum için izleyeyim ilk sezonu dedim ama Kargalar Meclisi ile birleştirmişler. Yani bütün kitapları okumak en iyisi :)

      Sil
  3. okumadan izliycem ben de, herhalde çok sevcem tabii, bir de efsane başlıyooo, zaman çarkı (the wheel of time) :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben dizinin devamını henüz izlemedim o yüzden net bir yorum yapamayacağım. Zaman Çarkı'na kitapları okumadan başlasak oluyor mu acep?

      Sil