29 Ocak 2021 Cuma

TEMİZ BİR VEDA-LOTTIE MOGGACH


Kitabın Künyesi
Kitabı Adı: Temiz Bir Veda
Orijinal Adı: Kiss Me First
Yazarı: Lottie Moggach
Çevirmeni: Elif  Günay
Yayınevi: Doğan Kitap
Sayfa: 296
İspanya'daki bir komünde yaşadıklarını yazan Leila, bize annesinin ölümüyle tek başına yaşamaya başlayışını ve Kırmızı Hap sitesi ile tanışmasını anlatıyor. Sitenin yöneticisi Adrian Dervish'in podcast'larını dinleyerek ona hayran olan Leila, bir zaman sonra gelen Adrian'ın buluşma isteğini geri çevirmiyor. İkili buluşunca Adrian "hak iddiası" argümanından bahsederek Leila'ın intihar etmeye karar veren birini desteklemek gerektiği konusunda fikirlerini öğrenmeye çalışıyor. Daha doğrusu Leila'nın bu fikri destekleyeceği bir sohbet ortamı yaratıyor ve ona iş teklifinde bulunuyor. İntihar ettiği zaman ailesini ve arkadaşlarını üzmek istemeyen Tess'in yerine sanal alemde  geçebilir miymiş? 

Leila teklifi kabul ediyor ve işe dört elle sarılıyor. Tess kendisiyle iletişime geçince onu hayatını A'dan Z'ye öğrenmek için canla başla çalışıyor. Yetmiyor intihar sonrası için onu hayali olarak nereye yollayacağını, ne iş yaptıracağını planlıyor. Her şeyi en ince ayrıntısına kadar düşünüyor, organize ediyor. E-postalardaki göndermeleri, kimlere nasıl hitap edeceğini, yıllar önce izlediği programları... 
Leila her şeyin kontrolünü eline alıyor almasına ama Tess'in tanımadığı eski sevgilisi Connor'dan gelen mesaj, onun bu iş üzerindeki kontrolünü yavaş yavaş yitirmesine neden oluyor. Üstelik ilerleyen sayfalar tek pürüzün bu olmayacağının sinyalini verince bize de Leila'nın Londra'dan İspanya'daki bir komüne uzanan serüvenini okumak kalıyor. 

2020 yılında çok kitap okumadım ama okuduklarım içinde kurgusunun ilginçliği ile beni etkilemeyi başaran Temiz Bir Veda'nın yeri bambaşka. Yazarın dilimize çevrilen başka bir kitabı yok ama olursa denk geldiğim zaman alışveriş listeme eklerim. Dedim kurgu çok ilginç, Leila da kurgu kadar ilginç. Aslında böyle tiplere sık rastlasak bile  Leila Tess'in hayatını öğrenme konusunda o kadar azimliydi ki, bu işi haftalık 88 pound karşılığı yapacak olmasıyla o kadar tokgözlüydü ki, sadece insanlara mesafeli bir karakterden sıyrıldı ve benim nazarımda daha farklı bir karaktere büründü. Benim için Connor meselesi biraz olmamıştı, Leila'nın kendini Tess olmaya kaptırması normal olsa da Connor'a aşık olması kızın karakterine uygun düşmedi sanki. Tabi genel olarak bakınca bazı kırılma noktalarının kitap için şart olduğunu ve Connor-Leila ilişkisinin de bu kırılma anı için ideal olduğunu anlıyorum. Finali ise hafiften belirsiz olsa da (ki gerçekten belirsiz sonları sevmem) bu kitap için yerinde bir sondu. Ayrıca yazarın  olayın yasal kısmına ve Adrian'ın amacına sık yer vermeyip olayı sadece Leila çerçevesinde anlatmasını da sevdim, bu kitabın olayları dağıtmaya değil de sadece Leila'nın gözünden bakmaya ihtiyacı vardı ve yazarda bu dengeyi güzelce kurmuştu. 
Son söz  Temiz Bir Veda farklı kurgusunun yanında ince düşünülmüş detayları ve yazarın akıcı kalemiyle benim beğenimi kazanan kitaplardan biri oldu. 



10 yorum:

  1. ne hoş ve güncel bir konuymuş :)

    YanıtlaSil
  2. Böyle kitapları okumayı severim bende güzelmiş :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben çok sevdim, farklı bir havası vardı :)

      Sil
  3. farklı bir kitapmış gerçekten. emeğine sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, gerçekten sevdiğim bir kitap oldu :)

      Sil
  4. Yanıtlar
    1. Ben sevdim, denk gelip okursanız umarım siz de seversiniz :)

      Sil
  5. Çok ilginç bir konusu varmış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet konusu çok ilginç, ben bayağı beğendim :)

      Sil