11 Eylül 2012 Salı

EN İYİ DEDEKTİFLER

 Malum bir süredir blogumda Sizce en iyi dedektif kimdir? anketi yapıyordum. Küçük çaplı bir anket olsa da az çok sizin sesiniz olduğunu düşündüğüm anket bitti. Bende kitap,dizi,anime dünyasından tanıdığımız 11 karakteri size tanıtacağım. 1 karakterin bonus olduğu yazımda geri kalan 10 karakter de oylarınız sonucu oluşan sıralamayı takip edeceğim. Yazım mümkün olduğunca spoi kullanılmadan yazılmış olacak. Verdiğim bilgiler genelde izlediğiniz ya da okuduğunuz zaman ilk başlarda belirtilen bilgilerden öteye gitmeyecek. Bir de belirteyim 2 kere karakterlerin oy oranında eşitlik çıktı, sıralama oluşturma amaçlı o 2 yerde eşitliği ben bozmak durumunda kaldım.Hadi başlayalım
BONUS: SHINICHI KUDO - DEDEKTİF CONAN
Bonus olarak nitelendirdim ,çünkü hiç oy alamadı. Bence sebebi animenin Türkiye'de popüler olmayışı.10 sene önceleri televizyonda gösterilse de şu an internetten bile bulma zor. 600 bölümü devirdiği söylene animenin 90 bölümü ancak bulabilirsiniz.
17 yaşındaki Shinichi Kudo pek çok olayı çözmüş bir dedektiftir. Ama son olayda suçlular onu öldürmek için için bir ilaç verirler.İlaç Kudo'yu öldürmek yerine ilkokul çocuğu boyutuna getirir.Kudo kimliği gizli tutarak suçluları bulup, kendini normal hale getirmek için çabalamaya koyulur. Edogawa Conan adını alarak işe koyulur. Denk gelen olayları da gizli saklı çözer. Animede Sherlock Holmes severlerin aşina olduğu çıkarım yapma sanatı hafif düzeyde olsa bol bol kullanılıyor. Zaten Kudo ,Sir  Arthur  Conan Doyle ve Sherlock Holmes hayranıdır. Yeni adındaki Conan da buradan gelmektedir.
Şimdi 10'dan geriye başlayalım.

10.VERONICA MARS- VERONICA MARS(oy oranı %1)
Kristen Bell'in başarıyla canlandırdığı karakter bence televizyon dünyasının en sempatik karakterlerinden birisi. Çıtı pıtı,şirin kızımızın geçmişi ise karmakarışık. En yakın arkadaşı Lily Kane  öldürülüp,şerif babası Lily'in zengin babasını suçlayınca işler karışıyor.Baba şeriflikten atılıyor. Toplum onları dışlıyor. Arkadaşları Veronica'ya sırt çeviriyor. Annesi onları terk ediyor. Veronica ve babası özel dedektiflik işine giriyorlar.
Veronica sevilesi ,sempatik, zeki,hazırcevap,acar bir karakter. Ona ısınmakta hiç zorluk çekmezsiniz. Yardımseverliği, doğrunun yanında olması,işine geldiğinde kuralları esnetebilmesi, gerektiğinde olayları çözmek adına rol yapması onun en sevdiğimiz özelliklerinden.

9.ARKADY BALAGAN-ENDGAME (oy oranı %2)
Shawn Doyle tarafından canlandırılan Rus karakterdir.Aslen Dünya Satranç Şampiyonu olan karakter bu yüzden çok ünlü. Tahmin ettiğiniz gibi çok da zeki ama kibirli ve ukala da.Ama hayatı içler acısı otelde konaklarken nişanlısı Rosermy'in öldürülüşüne şahit olur. Ve agorafobi geliştirir,otelden dışarı asla adım atamaz. Lüks otelin masrafını para karşılığı oynadığı satranç maçları ile karşılayamayınca denk gelen bir fırsat onu dedektife çevirir.
Aslında onun en ilginç özelliği dışarı bile çıkamazken, kilometrelerce uzaktaki olayları çözebilmesi.Yardımcılarından aldığı bilgileri özümseyip,satranç tahtasındaki taşların yerine kişileri koyarak düşünür. Acaba nasıl hareket etmişlerdir diye düşünüp, olayı çözer.





8.LILY RUSH-COLD CASE (oy oranı %2)
Arkaday Balagan ile eşitliğinde oyumu ona verdim.

Kathryn Morris'in canlandırdığı Karakter Philadelphia'da cinayet davaları üzerine çalışan bir dedektiftir.Onun kulvarı biraz farklı. Rush rafa kaldırılmış cinayet davaları ile ilgileniyor.Düşünün ki 10-20 sene önce önce işlenmiş bir cinayet. Dosya küçük bir ipucu ile açılıyor. Aradan geçen zamana aldırmaksızın tanıklar ve deliller tekrar elden geçiyor. Özellikle tanıkların ifadelerindeki küçük ipuçları birleştirilerek cinayet çözülüyor.
 Rush'u tek kelimeyle tanımlasak bu kelime melankolik olurdu. Biraz soğuk ama bu soğukluk onu itici bulmak yerine ona ayrı bir sempati duymamızı  sağlıyor.  Boyunu aşan ailevi sorunları, bir türlü dikiş tutturamadığı ilişkileri onun iş hayatına asla mani olmuyor.


7.HERCULE POIROT-AGATHA CHRISTIE ROMANLARI (oy oranı %3)
Önce belirteyim sıralamada daha iyi yerde olmalı dediğim tek dedektif.
Polisiye romanların kraliçesi olarak nitelendirilen Agatha Christie'nin çoğu romanında geçen Belçikalı dedektiftir kendisi.Bence Christie'nin en popüler dedektifi. Bugüne kadar dizi ve filmlere uyarlanmış olsa da bence kitaplardaki yeri ayrıdır. O yüzden  kitapları baz alarak yazacağım. Christie onun için öyle betimlemeler yapmış ki bence kafanızda çok rahat canlandırabilirsiniz. Peki neler demiş , pos bıyıklı ve yumurta kafalı onun için en çok kullanılan tabir. Daima şık giyinen, rugan ayakkabılarından rahatını bozsa bile vazgeçmeyen, yemeklerde gurme misali lezzet arayan, özellikle bayanlara karşı naziklik abidesi olan bir karakterdir. Kitaplarda onu Amerikalı zannedenip "Ahh  siz Amerikalılar yok musunuz?"diye başlayan cümleleri "Ben Belçikalıyım madam" diyerek cevaplayan kişidir kendisi.Bir de gri hücrelerimi çalıştırıyorum en çok kullandığı repliktir.Zaten cinayet davalarını da gri hücrelerini kullanarak çözer. Herkes  koşuştururken cinayeti çözmek için o sakin sakin oturur koltuğuna düşünür düşünür, herkes Hercule Poirot yaşlandı artık derken cinayeti çözen gene o olur.
 En okunası 3 macerası  ,Ölüm Diken Üstünde ( Death in the Clouds),  3 Perdelik Cinayet  (Three Act Tragedy) , Cinayet Alfabesi (The A.B.C. Murders).
 Dip not : Ölüm Diken Üstünde macerasında daha ilk anda katili bulan Poirot ,ki tabi bize söylemiyor, Kitabın geri kalanında cinayet  sebep arıyor.Bu yüzden bu kitap favorilerimden. Ayrıca bu kitabın yabacı kapağını bir yerden gözünüz ısırıyorsa söyleyeyim. Doctor Who dizisinin modern serisindeki 4. sezonda Agatha Christie ile ilgili olan bölümün sonunda Doktorun gösterdiği kitap işte bu kitap.


6.JANE MARPLE-AGATHA CHRISTIE ROMANLARI (oy oranı%4)
 Poirot gibi bugüne kadar dizi ve filmlere uyarlanmış olsa da bence kitaplardaki yeri ayrıdır. O yüzden  kitapları baz alarak yazacağım. Agatha Christie'nin bence  en popüler 2. dedektifi.Biz onu Miss Marple olarak da tanırız. St Mary Mead'de yaşayan, kız kurusu olarak nitelendirilen Marple polislere taş çıkartacak kadar iyi bir dedektif. Öyle kanıtlarla çok uğraşmaz. Etrafı gözlemler, bol bol dedikodu dinler ve cinayeti çözer. Bir de meşhur, bizim buralarda eskiden böyle bir doktor vardı karısı da böyleydi gibi cümleleri vardı. İşte cinayet olayında böyle eskilerden benzetmeler yapar. Biz de ancak kitabın sonunda benzetmenin yönünü görürüz. Katile yakalamak için oyunlar bile döndürür.
 En okunulası 3 maceresı, Ve Ayna Kırıldı ( The Mirror Crack'd From Side To side) Porsuk Ağacı Cinayeti (A Pocket Full Of Rye), Cinayet İlanı (A Murder is Announced).
Dip not: Sinemaya aktarılan Marple: Zehri Kim Verdi( Marple: Murder is Easy) filminde Modern Sherlock Benedict Cumberbatch da oynuyor.


5.ADRIAN MONK-MONK( oy oranı %4)
Jane Marple ile eşitliğinde oyumu ondan yana kullandım.
 Tony Shalhoub'un mükemmel bir şekilde canlandırdığı karakterin adını duyunca aklımıza ilk Obsesif Kompülsif Bozukluk geliyor. Kısacası Monk'un takıntısı saplantısı, fobileri diz boyu. Yanından ıslak mendili asla eksik etmez. Ama o da mağdur. Eşi Trudy'in öldürülmesi onun hayatını darmadağın eder. Polislikten ayrılır. Evinden bile çıkamaz hale gelir. Sonra hemşire Sharona sayesinde evden çıkar ve özel dedektifliğe başlar. Çok iyi bir dedektiftir. Çünkü ayrıntılara takıntısı ve fotoğrafik hafızası vardır. Bu iki özellik onun cinayetleri çözmesini kolaylaştırıyor.
Tabi arada takıntıların kurbanı olduğu yerler de oluyor.
 Dizi de  çoğu zaman polisliğe dönmek için çabaladığını ve Trudy'in katilini bulmaya çalışmasını da izliyoruz.



4.JANE RIZZOLI-TESS GERRITSEN KİTAPLARI VE RIZZOLI&ISLES DİZİSİ(oy oranı%10)

Tess Gerritsen'in Cerrah romanı ile tanıdık onu. Daha sonra başka kitaplarda geldi. Ve televizyona da uyarlandı. Rizzoli'yi,kitap da verilen çirkin betimlemesinin aksine, fiziksel özelliklerin 180 derece döndürüldüğü Angie Harmon canlandırıyor. Neyse Rizzoli cinayet masası dünyasında kadın olmanın( kitapta çirkin olmanın da) çok zorluğunu yaşıyor. Göze batmamak için susuyor. Genel olarak diziden yazacağım bundan sonrasını.Rizzoli'nin size güven veren bir tavrı var, sanki ne olursa olsun mutlaka sonuca ulaşacağım imajı var. Bayağı erkek Fatma modelinde bir tip. Bir de cinayeti çözmek için herkes başka yönlere giderken onun doğru yöne gitmesi dikkatimi çeken bir özelliği. Bazı zamanlarda fazla agresif olsa da , Isles ile muhabbetleri mutlaka hoşunuza gider.Daha detaylı yazmak isterdim . Genelde diziden anlatsam da dizi-kitap ikilisine hakim olmayanların kitap ve dizi uyumsuzlukları yüzünden kafaları karışmasın  istedim.



3.BRENDA LEIGH JOHNSON-THE CLOSER( oy oranı %13)
Kyra Sedgwick canlandırdığı karakter,CIA tarafından eğitilmiş polis şefi yardımcısı.Los Angeles  polis teşkilatını atanıyor ve katillerin hakkından geliyor.Onun en sevdiğim repliği her isteğinin arkasından "teşekkür ederim" deyişi. Acayip derecede abur cubur düşkünüdür kendisi. Çikolataya hayır diyemez. Arada kıyafeti, çantası falan gözünüze batar ama gene de hoş bir karakterdir kendisi.
Onun en tipik özelliği her daim suçlulardan itiraf almasıdır. Öyle bir şey ki dünya yıkılsa Brenda itirafını alacak.Eğer bir cinayet işlemiş ve Brenda'nın karşısına getirilmişseniz garanti yandınız.  Bir bakmışsınız cinayetle ilgili her şey ağzınızdan dökülüvermiş.
Dip not: Kyra Sedwick bu rolüyle 4 kez Altın Küreye, 4 Kez Emmy aday olmuştur. 1 Aktın Küre ve 1 Emmy de kazanmıştır.


2.L-DEATH NOTE (oy oranı %21)
Öncelikle bu animenin konusu biraz farklı. O yüzden biraz anime hakkında bilgi vereyim. Ölüm meleğinin birinin dünyaya düşürdüğü defter çok zeki birinin eline geçiyor. O da deftere adı yazılan herkesin  öldüğünü fark edip, daha iyi bir dünya yaratmak için suçluları öldürmeye başlıyor. Olayı fark eden Interpol bu ölümlerin nasıl gerçekleştiğini anlamlandıramıyor. İşte burada o kadar Interpol üyelerinin bile zorda kaldığı anlarda olaylara müdahale eden L ortaya çıkıyor. Daha ilk bölümlerde dahice saptamalar yapıp halkın Kira adını taktığı kişinin hangi ülkeden olduğunu ve hangi koşullarda öldürebileceği anlamak için öyle bir deney yapıyor ki ağzımız açık kalıyor. Ne yazık anime sadece Kira'nın yakalanması etrafında döndüğü için L'yi başka suçluları yakalarken göremeyeceğiz.
L beynini kullananlardan , eğer şöyleyse o zaman böyledir gibi saptamalar yaparak olayların ardındakini görür. O da abur cubur sevenlerden. Sürekli tatlı yerken görürüz. Bir de fotoğraftaki oturması çok meşhur. Bu oturuş sağ olsun binlerce kişi içinden onu seçmek çok kolay. Oturuş şeklinin nedenini merak edenlere; L böylelikle beyninin daha iyi çalıştığını düşünüyor.


1.SHERLOCK HOLMES-SHERLOCK (oy oranı %50)
Evet 1 numara 2 kişiden 1 inin oyunu alarak Sherlock Holmes olmuştur. 
Zerre kadar şaşırmadım. Çünkü şu ana kadar görüp görebileceğimiz en iyi dedektif olur kendisi. Sir Arthur Conan Doyle üniversitedeki hocasından esinlenmiş veardından  Sherlock Holmes karakteri doğmuştur. Bugüne kadar kitapları sinemaya uyarlanmış olsa da ankette belirttiğim gibi Modern Sherlock dizisinden baz alarak yazacağım geri kalanı. Daha dizinin başında Adım Sherlock Holmes adres 221B Baker sokağı( The name's Sherlock Holmes and the address is 221B Baker Street ) repliği söylerken aksanına mimiğine hayran kalıyoruz.  Özellikle dizi boyunca öyle replikleri var ki hepimizin diline dolanan, misal Anderson yüksek sesle konuşma tüm sokağın IQ sunu düşürüyorsun. Neyse anlat anlat bitmez ki. Onun en meşhur özelliği çıkarım yapma sanatında deha olması. Zaten kendisi de deha . Öyle bir şey ki cep telefonuna bakıp , kardeşinin boşanmış bir alkolik olduğunu çıkarıyor, daha ne olsun. Çok çabuk sıkılır, sıkıntısı ilginç şeyler yaptırabilir, şaşırmamayı öğrendik. Keman çalar, garip deneyler yapar, sigara bağımlısıdır. Bazen üşengeçliği yuh dedirtir. Ama hayran listeniz de hemen 1. sıraya çıkıverir.
Ayy anlatmaya o kadar daldım ki karaktere can veren kim onu söylememişim. Benedict Cumberbatch adam oynamıyor yaşatıyor dedirten bir performans sergiliyor. Zaten dizinin ve Benedict Cumberbatch'ın adaylıkları ve ödülleri diz boyu. En yenilerden ,TvChoice Awards 2012 En İyi Erkek Oyuncu ödülü, BAFTA 2012 adaylığı, Emmy 2012 Mini Dizi En İyi Erkek Oyuncu adaylığı( henüz açıklanmadı)  bunlar var.
 Eğer bu diziyi izlemediyseniz hemen başlayın, bırakın bir kere izlemeyi tekrar tekrar izleseniz sıkılmayacağınız aksine hayran kalacağınız bir yapım. Uyarı dizi sizde acele İngiltere gitmeliyim isteği uyandırabilir. Bir de yeni izleyeceklere tavsiye pilot bölümle başlamayın 1. bölümün kısaltılmış hali olduğu için sonra izleyin yoksa uzun 1. bölümün tadı kaçar.

Evet yazımda hatalı yerler olmuşsa şimdiden kusura bakmayın. Hatalı ya da eksik gördüğünüz yerleri yorumlarınızda belirtebilirsiniz.

25 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. teşekkürler herhalde en çok Sherlock'u 1. sırada görmek sizi mutlu etti

      Sil
    2. kesinlikle zaten aksini görmek son derece alışılmadık olurdu.Üstelik izlemem gereken dizileri de bir nevi belirmiş oldu ayrıca yani 2 açıdan faydalı bir liste oldu..

      Sil
    3. çok sevindim umarım diğerler dizileri beğenirsin. Tabi Sherlock kadar değiller ama güzeller

      Sil
    4. İlk 2 sıra beklediğim gibiydi L ve Sherlock ikisi de birbirine paralel gibi..

      Detektif Conan da aslında bir Holmes hayranı Elementary dizisinden daha akılcı senaryoları onu söyleyebilirim..

      Sil
    5. evet çocukken izlerdim conan'ı biraz hafif de olsa Sherlock Holmes çıkarımlarını görürdük. Ve Elemantary'den kesinlikle iyiydi conan bile onlardan daha çok Sherlock

      Sil
  2. Balagan favorim,tek rakibi de lilly... Ne güzel bir blog.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler her birinin yeri ayrı güzel,tarzları ve zekaları bambaşka :)

      Sil
  3. dexterdan debra morgan neden yok acaba????

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. dexter diziside aklıma gelmişte ama kendi düşüncem oradaki dedektiflerin hepsinin buradakilere göre iyi olmadığıydı :) ama debra morgan için talep artarsa onuda listeye eklerim :)

      Sil
    2. Debra Morgan ?

      Bir seri katille nişanlanıyordu (Brian Moser)

      Bir seri katil kardeşi var (Dexter Morgan)

      Listedekilere nazaran iyi bir detektif mi..

      Kesinlikle değil..

      Sil
    3. evet değil özellikle ilk sezonlarda... Yani bir hayal etsem Sherlock Brian'ın neyi var neyi yok 5 dakikada ortaya döker Dexter ile ilişkisini bile anlardı...

      Sil
  4. Monk u tek geçerim.

    YanıtlaSil
  5. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  6. Sağlam bir liste olmuş

    YanıtlaSil
  7. sherlock holmes başı çekiyor :)

    YanıtlaSil
  8. Listeyi yeni gördüm. Monk dizisini görünce yüzüme bir gülümseme yayıldı.

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...